Hai blogger nama saya Ranggah dari kota Gadis
alias Madiun. Saya ingin bercerita saja mengenai motor tua punya bapak saya
yang katanya penuh dengan sejarah dari lika-liku kehidupannya. Pertama, Ulas dulu
mengenai sejarah honda.
Sejarah Honda
Honda Cub, juga dikenali sebagai C100, 50, Super Cub, C50, C70, C90, C100EX,
dan Passport, merupakan motosikal kapcai keluaran Honda dengan enjin empat lejangsilinder tunggal, dengan
sesaran enjin antara 49 hingga 109 cc. Ia terus dikeluarkan sejak tahun 1958,
dengan jumlah pengeluaran melebihi 60 juta pada tahun 2008, menjadikan
Honda Cub sebagai kenderaan bermotor paling banyak dikeluarkan alam
sejarah. Di Malaysia sahaja lebih 2 juta Honda Cub telah terjual
sejak ia mula dibawa masuk oleh Boon Siew
Honda. Kempen pengiklanan Cub di Amerika
Syarikat iaitu "You meet the nicest people on a
Honda" (Anda bertemu orang paling budiman menaiki Honda),
meninggalkan impak berterusan terhadap imej Honda dan tanggapan orang Amerika
terhadap penunggang motosikal, serta dianggap satu kajian kes yang klasik dalam
bidang pemasaran. Sejak
mula diperkenalkan pada tahun 1958, lebih 60 juta Honda Cub telah dijual di
seluruh dunia, menjadikan model tersebut sebagai model motosikal paling
berjaya dalam sejarah automotif. Di Malaysia sahaja
lebih 2 juta Honda Cub telah terjual. Berikutan dengan kejayaan besar Honda Cub
sebagai motosikal paling laris di dunia, Discovery
Channel telah menobatkan Honda Cub sebagai Motosikal
Terhebat (The Greatest Ever Motorcycle) melalui
rancangan The Greatest Ever, mengalahkan model-model motosikal
lain yang lebih besar dan lebih berkuasa. (sila tonton video: "Motosikal Terhebat").
Faktor kejayaan
besar Honda Cub adalah:-
·
Harganya yang sangat murah berbanding
motosikal lain.
·
Mudah ditunggang kerana adanya klac
emparan automatik, oleh itu sesuai digunakan untuk belajar menunggang
motosikal.
·
Sangat menjimatkan minyak (sehingga
melebihi 40 km/L)
·
Berupaya untuk membawa muatan berat. Di
negara membangun terutamanya di Asia, ramai orang menggunakan Honda Cub untuk
membawa hasil pertanian dan ternakan.
·
Mudah untuk mencelah ketika kesesakan
jalan raya yang teruk.
·
Kos penyelenggaraan dan alat ganti yang
murah.
·
Penggunaan enjin 4 lejang membolehkan
Honda Cub melepasi piawaian emisi yang ketat.
·
Penggunaan enjin 4 lejang menjadikan
enjinnya lebih senyap berbanding enjin dua lejang yang digunakan oleh
saingannya dan mampu berjalan jauh tanpa lampau panas.
(sumber wikipedia.com)
Nah
kali ini honda C50 sudah menjadi barang langka di Indonesia, paling hanya
orang-orang tertentu yang memiliki (collector). Contohnya seperti bapak saya
ini pak Arief yang masih tinggal di Madiun. Bapak arief ini memiliki honda C50
sejak tahun jaman dulu (maklum lupa suda tua) jadi dibeli zaman bapak arief
kuliah itupun dibelikan oleh alm. bapaknya alias mbah saya dengan harga
Rp.300.000 – an. Harga tersebut harga yang mahal pada era tersebut dibanding
dengan zaman sekarang seperti harga kacang goreng.
Jangan salah para blogger honda C50
bapak saya ini punya banyak cerita dari mulai kuliah, pacaran sama ibukku,
menikah, sampe punyak anak kedua. Dan bahkan sampe sekarang di usia saya 27
tahun masih ada. Ya kira-kira umur si honda ini sekitar ± 36 tahun. Cukup
tua umur honda ini. Hingga sekarang masih gress tampilan dan mesinnya, dan itupun
masih original. Itupun sekarang masih dalam perbaikan.
Ini loo mekaniknya namanya mas irul. Mekanik tehandal di wilayah Madiun. *prikitiw
Ini loo bapak saya yang punya motornya namanya pak Arief Hermanto.
Ini dia tampilannya
Tidak ada komentar:
Posting Komentar